Nieuwsbericht: Newsjacking is nieuwe social media trend

Het verwerken van `breaking news` in sociale netwerksites is een nieuwe ontwikkeling waar veel van verwacht wordt. De kunst van het meeliften op de actualiteit staat ook bekend als newsjacking. Facebook en Twitter scoren er miljoenen hits per dag mee.

Grant Hunter en Jon Burkhart van Iris Worldwide beschrijven newsjacking als een fenomeen waarbij reclamebureaus en bezoekers binnen enkele uren reageren op een `trending wave` aan nieuwsonderwerpen en hun bijdragen razendsnel via social media verspreid zien worden. Een reclameboodschap heeft meer impact door mee te liften op wat veel mensen op een specifiek moment bezighoudt, is de gedachte. De reclame wordt er indringender door en valt meer op temidden van de overige clutter.

Iris Worldwide zit de newsjacking trend al maanden op de hielen via de blog Urgent Genius en bracht een aantal succesvolle toepassingen van over de hele wereld bijeen, zowel branded als niet-branded. Ook testte het bureau zelf newsjacking uit om zo beter op de trend in te kunnen spelen voor klanten.
(Campaign, 2011-03-11)